Gebruik mobiele telefoons op werkvloer mag verboden worden door werkgever

Minister Van Gennip van SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) heeft laten weten dat een werkgever het gebruik van mobiele telefoons of andere voorwerpen op de werkvloer kan verbieden op basis van het instructierecht van de werkgever. Hierbij is de bevoegdheid van de werkgever simpel en is instemming van de werknemers dan ook niet nodig. Voorwaarde is wel dat de instructie billijk en redelijk is.

De minister heeft dit aangegeven in een reactie op vragen hierover van werkgever GXO, die het gebruik van mobiele telefoons uit veiligheidsoverwegingen verboden had ion het warehouse. Hier wordt namelijk met heftrucks en computergestuurde apparatuur gewerkt en dat maakt het onveilig om een mobiele telefoon te gebruiken. Er kan eventueel wel met portofoons worden gewerkt als dat noodzakelijk is voor het werk, ook omdat er daar op veel plekken geen bereik is.

Er is echter wel besloten dat mobiele telefoons mee naar binnen mogen in het warehouse, zolang ze niet tijdens werkzaamheden gebruikt worden. Dit is besloten naar aanleiding van zorgen over hun veiligheid en onrust onder de medewerkers.

Doorbetaling loon bij afzegging binnen 4 dagen

Daarnaast was er een vraag over of het terecht is dat werknemers geen salaris ontvangen, wanneer ze dezelfde dag nog afgebeld worden om te kunnen werken. Met de Wet arbeidsmarkt in balans is echter geregeld dat oproepkrachten recht hebben op salaris wanneer ze binnen 4 dagen alsnog worden afgezegd door hun werkgever. Ook met een oproepcontract hebben uitzendkrachten recht op salaris als ze nog dezelfde dag afgezegd worden.

Bij Arbeidsinspectie melden

Minister Van Gennip moedigt werknemers verder aan het te melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie wanneer ze niet goed worden behandeld. Dat betekent dat ze onder de juiste arbeidsvoorwaarden, conform wetgeving en (wanneer van toepassing), cao kunnen werken.

KCA in vogelvlucht

De katalysator binnen het arbeidsrecht

KCA ziet zichzelf bij het vinden van oplossingen als katalysator.

De perfecte mediator

Binnen conflicten en het vinden van oplossingen ligt de toegevoegde waarde van KCA.

De verbinder en bruggenbouwer

KCA is de verbindende factor bij verschillende conflicten.